זכויות מפוטר מעבודה: דע זכויותך ומתי לפנות לעו״ד

זכויות מפוטר מעבודה

אי היכרות של זכויות העובד בעת פיטורין

פיטורין מהעבודה זהו מצב לא נעים שבו העובד מסיים את תפקידו מבלי שהיה מעוניין בכך, אלא המעסיק העזיב אותו. 

יש המון סיבות לפיטורין של עובדים הקשורות לעיתים בצמצום כוח העבודה, חוסר שביעות רצון של הבוס או אי התאמה לתפקיד מסיבות כאלו ואחרות. 

כיום קיימים חוקים מאוד ברורים לגבי פיטורין של עובד מהעבודה, חוקים אלו לא תמיד ידועים למעסיק ולעובד המפוטר ולכן העובד לא מקבל את זכויותיו עד הסוף. 

לעיתים העובד מגלה בדרך אגב כי לא קיבל את זכויותיו ומרגיש מרומה. במאמר זה נדבר על הזכויות של העובד המפוטר ומתי מומלץ לגשת לעורך דין. 

 

הזכות לשימוע 

אחת הזכויות היותר חשובות שיש לעובדים כיום היא הזכות לשימוע. כאשר מנהל מעוניין לפטר עובד מסוים, הוא לא יכול סתם כך להוציא לו מכתב פיטורין, אלא הוא חייב בקביעת שימוע. שימוע מגיע מהמילה להשמיע. 

העובד בשימוע משמיע למעשה את טענותיו אל מול טענות המנהל שמעוניין לפטר אותו. לשימוע יש כללים ברורים ועל המנהל לעמוד בהם. תחילה, עליו לתת לעובד הודעה בפרק זמן סביר על כך שהולך להתקיים שימוע ולציין בפניו את הסיבה לשימוע. 

העובד יכול להביא עימו לשימוע עורך דין לדיני עבודה במידה וחושב כי יזדקק לעזרתו בעת השמעת הטענות. עורך דין לדיני עבודה לוקים במקרים בהם הסיבה לשימוע הינה חמורה או שעוברת על זכויות העובד. 

לאחר ההודעה, יתקיים השימוע בתאריך שנקבע אשר בסופו ינתנו לעובד סיכומי הדברים. סיכום הדברים יכול להיות חזרה לעבודה או פיטורין. 

 

מה חייב המעסיק לתת לעובד בעת פיטורין?

קיימים מספר מסמכים ופעולות בירוקרטיות שהמעסיק צריך לעמוד בהם ולתת לעובד המפוטר. 

תחילה, יעביר המעסיק לעובד מכתב פיטורין שבו כתוב כמה זמן עבד במקום, סיבת הפיטורין ואיחולי הצלחה במידה ומעוניין. 

לאחר מכן עליו לתת לו את כל הזכויות שמגיעות לו שהם קרן הפנסיה שנצברה לזכותו, דמי חופשה, דמי הבראה, טופס 100 שישודר לביטוח לאומי על זמני העבודה שעבד וטופס 161 המצהיר על כך שהמעסיק הפריש לועובד פנסיה במשך כל זמני העבודה. 

 

מתי כדאי לפנות לעורך דין לענייני עבודה?

לעיתים מהלך הפיטורין קורה בצורה מכוערת ועם המון כעסים מהצד של המנהל וגם מצד העובד. כעסים אלו משפיעים על עיכוב הבירוקרטיה כלפי העובד. במקרים שבהם המעסיק מסרב לתת לעובד אחד מהטפסים או התהליכים הבירוקרטיים שהוא חייב בהם, מומלץ לפנות לעורך דין לענייני עבודה. הפניה לעורך דין לענייני עבודה תעזור לעובד לנהל את המשא ומתן מול המעסיק שבסופו יקבל העובד את מה שמגיע לו בגין העבודה שעבד. 

 

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Pinterest
צוות האתר

צוות האתר